Workshop van Tyler Wirken tijdens Fearless Conference Amsterdam

Zoals gezegd vertelde Tyler dat hij een langzame leerling is en dat hij reportage fotograaf is geweest. Hij vond dat hij mooi werk maakte en is via via bij de Foundation Workshop terecht gekomen. Hij vertelde dat hij het licht zag bij de foundation workshops. Daarna is hij pas echt mooie foto’s gaan maken en heeft hij meerdere awards mogen ontvangen bij de Fearless Photographers.

Zijn workshoptitel: What Is Your WHY

Waarom maak je foto's? Een interessante topic waardoor je misschien anders gaat denken over het fotograferen en dus ook anders gaat kijken. Lang geleden toen Tyler klein was zag hij een foto van zijn ouders bruiloft waarbij zijn moeder het boeket gooide. Dit was een moment opname. In deze foto zag hij mensen staan die hij niet kende en kon dit aan zijn ouders vragen wie dat waren. Daarbij was ook een stukje van een auto te zien en ook daar zat een verhaal aan. Deze ene foto gaf dus veel vragen en een mooi beeld van de bruiloft van zijn ouders.

De vraag waarom fotograferen we?

Het antwoord is dus: voor nabestaande. Deze willen van alles weten en uit een foto met meerdere details en mensen kunnen je heel veel vertellen. Als één foto al zo gaaf is waarmee de klant bij mee is, hoe gaaf is het als je er meer dan 300 aan ze geeft?! Je hoeft niet altijd de technisch perfecte foto te hebben, maar het verhaal achter de foto kan vaak veel belangrijker zijn. Dat is waar het om gaat toch? Denk verder dan de bruiloft. Elke bruiloft is eigenlijk hetzelfde. Denk dus niet aan de bruiloft maar denk aan het bruidspaar. Probeer het verhaal van het bruidspaar goed te vertellen met de foto’s.

Subtiele fototips

Wat opviel bij de slideshows die Tyler liet zien is dat de leukste foto’s vaak de foto’s met kinderen zijn. Handige tip om de kinderen dus goed in de gaten te houden op bruiloften. Die doen de gekste dingen en geven de leukste foto’s dus.

Een handige fototip van Tyler was bij de zoenfoto. Maak een foto vlak voordat ze de zoen geven, dat geeft de meeste spanning in je beeld. De zoen zelf kan uiteraard ook maar vlak daarvoor is net wat spannender om naar te kijken.

Ook Tyler kwam een beetje terug op wat Susana vertelde over dat je geen coy cat moet proberen te zijn. Hij vulde aan dat hoe meer je probeert iemand anders te zijn, hoe meer je jezelf in de weg staat. En eigenlijk is dat helemaal waar. Gewoon jezelf zijn dan doe je het prima.

Hier een video van de Foundation Workshop waarbij Tyler veel aan het woord komt.

A documentary about how a photography workshop changes not only how people approach their photography, but also themselves. Foundation is a documentary film photographed during the first session of the Foundation Workshop in Glen Rose, Texas, in February 2013. For more information about the Workshop please visit their website here www.fworkshop.com. Every blog, conversation, email, Facebook post, etc, that I have ever seen about a photographer that attended the Foundation Workshop has always mentioned how it profoundly changed their lives. They mention how the workshop opened their eyes to see not only photographically different, but see their entire world in a new way. I was curious to see what about Foundation Workshop has this profound effect on people, so much so that many of them come back to attend again, volunteer or even teach? Thanks to the generous support of our sponsors, the Kickstarter was successfully funded on January 9th 2013. A goal that would of never happened if it wasn’t for the photographers who generously donated their time! The film was premiered at Foundation Conference 2013 (fconference.com) in Scottsdale Arizona to a group of nearly 150 photographers. I believe strongly in a minimal footprint during the making of a documentary. The less gear you bring the quicker you can gain access and trust from subjects, and the more in the moment you, yourself are. This whole film was primarily shot with a Canon 6d, a Rokinon 35 1.4 and a Canon 85 1.8. Stabilized by a Manfrotto 561 monopod. Supplemented by a Canon 5d Mark 2, Canon 60d, a Canon 24 1.4, Sigma 70-200, and Sigma 50 2.8. A gopro hero 2 was also used for one shot. Produced by Nicole and Brandon Parigo Cinematography by Brandon Parigo Opening Photography by Ed Atrero Photography by Wendy, Mac, and Mary