De workshop die mijn fotografie veranderde: een persoonlijk verslag

Ik had het geluk om als bruidsfotograaf de Fearless Conference 2014 bij te wonen, een fantastisch event voor fotografen die hun passie en creativiteit willen vergroten. Een van de hoogtepunten van deze conferentie was de workshop van Tyler Wirken, een bekende reportagefotograaf die meerdere awards heeft gewonnen bij de Fearless Photographers.

Tyler begon zijn workshop met een persoonlijk verhaal. Hij vertelde dat hij vroeger een langzame leerling was en dat hij moeite had om zich te concentreren op school. Hij ontdekte zijn liefde voor fotografie toen hij als tiener een camera kreeg en begon te experimenteren met verschillende stijlen en technieken. Hij werd reportagefotograaf en maakte mooie foto’s van allerlei gebeurtenissen en mensen. Maar hij voelde dat er iets miste in zijn werk. Hij wilde meer emotie en betekenis in zijn beelden brengen.

Hij besloot om zich aan te melden voor de Foundation Workshop, een intensieve training voor fotografen die hun grenzen willen verleggen en hun verhalen willen verbeteren. Daar leerde hij van de beste fotografen ter wereld hoe hij zijn visie en vaardigheden kon aanscherpen. Hij zei dat hij daar het licht zag en dat zijn foto’s daarna veel beter werden. Hij begon foto-essays te maken, een kunstvorm die verhalen vertelt met beelden. Hij liet ons een aantal van zijn foto-essays zien, die stuk voor stuk indrukwekkend en ontroerend waren.

Zijn workshopthema: What Is Your WHY

De centrale vraag die Tyler ons stelde was: waarom maak je foto’s? Hij zei dat dit een belangrijke vraag is om jezelf te stellen, omdat het je helpt om je doel en motivatie als fotograaf te vinden. Hij zei dat het antwoord niet zo simpel is als je misschien denkt. Hij liet ons een foto zien die hij als kind had gezien van de bruiloft van zijn ouders. Op die foto gooide zijn moeder het boeket in de lucht en stonden er allerlei mensen om haar heen. Sommige van die mensen kende hij niet en hij vroeg zijn ouders wie ze waren. Ook zag hij een stukje van een auto op de foto, die een speciale betekenis had voor zijn vader. Hij zei dat die ene foto hem veel leerde over de bruiloft van zijn ouders en dat hij er veel vragen over had.

Hij zei dat het antwoord op de vraag waarom we fotograferen is: voor de nabestaanden. Hij bedoelde daarmee dat we foto’s maken voor de mensen die na ons komen en die willen weten wie we waren en wat we deden. Hij zei dat een goede foto een verhaal vertelt, niet alleen over het moment zelf, maar ook over de context en de achtergrond. Hij zei dat we als fotografen de verantwoordelijkheid hebben om die verhalen vast te leggen en door te geven. Hij zei dat we niet alleen moeten focussen op de technische perfectie van een foto, maar ook op de emotionele impact en de betekenis. Hij zei dat dat is waar het om gaat, toch?

Hij daagde ons uit om verder te denken dan de bruiloft. Hij zei dat elke bruiloft eigenlijk hetzelfde is: er is een ceremonie, een feest, een taart, een jurk, een ring, enzovoort. Hij zei dat we niet moeten denken aan de bruiloft, maar aan het bruidspaar. Hij zei dat we moeten proberen om het verhaal van het bruidspaar goed te vertellen met de foto’s. Hij zei dat we moeten zoeken naar de unieke aspecten en details die hen onderscheiden van andere paren. Hij zei dat we moeten proberen om hun persoonlijkheid, hun relatie, hun familie, hun vrienden, hun dromen, hun humor, hun liefde, en alles wat hen bijzonder maakt, te laten zien in onze foto’s.

HANDIGE FOTOTIPS

Tyler gaf ons ook een aantal praktische tips om betere foto’s te maken. Hij liet ons zien hoe hij gebruik maakt van licht, compositie, timing, perspectief, en andere elementen om zijn foto’s interessanter en spannender te maken. Hij liet ons ook zien hoe hij omgaat met de uitdagingen en obstakels die hij tegenkomt op een bruiloft, zoals slecht weer, weinig tijd, lastige locaties, of moeilijke klanten.

Een van de tips die me bijbleef was dat hij zei dat de leukste foto’s vaak de foto’s met kinderen zijn. Hij zei dat kinderen vaak de meest spontane en grappige dingen doen op een bruiloft en dat ze voor veel leuke momenten zorgen. Hij adviseerde ons om de kinderen goed in de gaten te houden en om niet bang te zijn om dichtbij te komen en met ze te spelen. Hij zei dat kinderen vaak de beste modellen zijn, omdat ze zich niet bewust zijn van de camera en omdat ze hun emoties niet verbergen.

Een andere tip die hij gaf was over de zoenfoto. Hij zei dat de zoenfoto een van de belangrijkste foto’s is op een bruiloft, omdat het de liefde tussen het bruidspaar symboliseert. Hij zei dat hij altijd probeert om een foto te maken vlak voordat ze elkaar zoenen, omdat dat het moment is waarop de spanning het hoogst is. Hij zei dat de zoen zelf ook mooi kan zijn, maar dat het moment ervoor net wat meer drama en anticipatie geeft. Hij liet ons een aantal voorbeelden zien van zoenfoto’s die hij had gemaakt, waarbij je de passie en de emotie kon voelen.

Tyler sloot zijn workshop af met een wijze les. Hij zei dat hij veel had geleerd van andere fotografen, zoals Susana Barberá, die ook een workshop gaf op de conferentie. Hij zei dat hij veel respect en bewondering had voor hun werk, maar dat hij niet probeerde om hen na te doen. Hij zei dat hij zijn eigen stijl en stem had gevonden en dat hij trouw was aan zichzelf. Hij zei dat hoe meer je probeert om iemand anders te zijn, hoe meer je jezelf in de weg staat. Hij zei dat dat een van de grootste fouten is die je kunt maken als fotograaf. Hij zei dat je gewoon jezelf moet zijn, dan doe je het prima.

Hij bedankte ons voor onze aandacht en nodigde ons uit om een video te bekijken van de Foundation Workshop, waar hij veel over had verteld. Hij zei dat het een geweldige ervaring was en dat hij het iedereen aanraadde. Hij zei dat het je leven en je fotografie zou veranderen. Hij zei dat hij hoopte dat we iets hadden opgestoken van zijn workshop en dat we onze eigen why zouden vinden. Hij wenste ons veel succes en plezier met onze fotografie.

Hier een video van de Foundation Workshop waarbij Tyler veel aan het woord komt.

A documentary about how a photography workshop changes not only how people approach their photography, but also themselves. Foundation is a documentary film photographed during the first session of the Foundation Workshop in Glen Rose, Texas, in February 2013. For more information about the Workshop please visit their website here www.fworkshop.com. Every blog, conversation, email, Facebook post, etc, that I have ever seen about a photographer that attended the Foundation Workshop has always mentioned how it profoundly changed their lives. They mention how the workshop opened their eyes to see not only photographically different, but see their entire world in a new way. I was curious to see what about Foundation Workshop has this profound effect on people, so much so that many of them come back to attend again, volunteer or even teach? Thanks to the generous support of our sponsors, the Kickstarter was successfully funded on January 9th 2013. A goal that would of never happened if it wasn’t for the photographers who generously donated their time! The film was premiered at Foundation Conference 2013 (fconference.com) in Scottsdale Arizona to a group of nearly 150 photographers. I believe strongly in a minimal footprint during the making of a documentary. The less gear you bring the quicker you can gain access and trust from subjects, and the more in the moment you, yourself are. This whole film was primarily shot with a Canon 6d, a Rokinon 35 1.4 and a Canon 85 1.8. Stabilized by a Manfrotto 561 monopod. Supplemented by a Canon 5d Mark 2, Canon 60d, a Canon 24 1.4, Sigma 70-200, and Sigma 50 2.8. A gopro hero 2 was also used for one shot. Produced by Nicole and Brandon Parigo Cinematography by Brandon Parigo Opening Photography by Ed Atrero Photography by Wendy, Mac, and Mary


Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

Hoe herken je een goede foto

Volgende
Volgende

De kunst van zwart-wit fotografie: tips en best practices