Marketing tips bij de European Wedding Conference

Afgelopen 18 maart was de tweede editie van de European Wedding Conference (EWC). Deze conference is georganiseerd door de NTBO (Nederlandse TrouwBranche Organisatie, organisatoren van de trouwbranche borrel). Zij organiseren geregeld leuke evenementen voor de trouwbranche op de mooiste locaties in Nederland. Vandaag werd de EWC gehouden in Kasteel De Hooge Vuursche te Baarn een voor mij nog onbekende locatie. Het was voor mij de eerste conferentie waar ik heen zou gaan en had geen idee wat ik van deze dag moest verwachten. Ik weet wel dat de locaties waar NTBO evenementen organiseert altijd super zijn en dat er goed eten wordt geserveerd, daarnaast altijd leuk om collega’s te ontmoeten uit dezelfde branche. Ik ben gek op kastelen en was nog nooit bij Kasteel De Hooge Vuursche geweest, dus was benieuwd waar ik terecht zou komen. Eenmaal aangekomen bij de oprijlaan werd ik getrakteerd op een prachtig uitzicht op het kasteel dat heel mooi in de bossen licht met vooraan een mooie fontein. Nadat ik me aangemeld had zijn we de zaal binnen gelopen waar de conferentie werd gegeven. Er was een gemengde groep mensen die bestonden uit wedding planners, visagisten, locatie afgevaardigden en uiteraard ook fotografen.

Lawrence Chan

Lawrence Chan
Lawrence Chan

De eerste spreker was van Lawrence Chan. Hij is begonnen als fotograaf en uiteindelijk uitgegroeid tot marketing guru. Met zijn website tofurious.com geeft hij iedereen handige marketing tips en verkoopt hij zichzelf aan bedrijven. In zijn presentatie 4 Elements of Brand Positioning and Specialization gaf Lawrence eerst duidelijk aan wat je als fotograaf nou wilt. Elke fotograaf is goed en er is geen fotograaf die er ver bovenuit steekt. Waarom ben jij beter dan een andere. In het kort komt het erop neer dat je klant je niet boekt omdat jij beter bent dat een ander maar omdat je een bepaalde klik hebt met je klant. Deze klik houd vaak in dat de klant die je zoet een spiegelbeeld is van jezelf. Belangrijk is dus dat je goed onderzoekt welke type klant je zoekt en je daarop je marketing toepast. Na de algemene presentatie over marketing vertelde Lawrence ook over hoe je de marketing toepast in Wordpress met verschillende plugins. Op je website laat je zien wie je bent en wat je kan. Je toekomstige klanten willen weten wat je kan maar ook weten wie jij bent. In Wordpress kun je dus heel gemakkelijk artikelen schrijven waarin je stuurt naar het type klant waar je naar op zoek bent.

Mike Larson

Mike Larson
Mike Larson

Na de presentatie was het tijd voor de tweede spreken: Mike Larson. Eerlijk gezegd ben ik hierheen gegaan voor hem. Ik had in het begin van mijn carrière eenworkshop van deze fotograaf uit Californië gehad en dat was gaaf! Mike vertelde ook niet hoe je een foto moet maken maar ook hoe je de marketing aanpakt. Dit was een beetje in het verlengde van Lawrence. Mike stuurde wel iets meer aan op specialisatie. Wanneer je je specialiseert in een selecte groep krijg je de exacte klant waar jij naar op zoek bent en kun de prijs ook omhoog gooien (en dat is wat we allemaal wel willen toch?). Mike is van zo’n 100 bruiloften per jaar terug gegaan naar minder door zich te specialiseren op exclusively private estate & vineyard weddings. Hij houd van lekker eten en mooie architectuur. Zijn klanten bezitten vaak grote villa’s en houden van lekker eten. Dit is precies de doelgroep waar hij naar op zoek. Naast specialisatie gaf Mike ook als tip dat je jezelf moet omcirkelen met mensen die slimmer zijn dan jij en vraag om advies! Op deze manier kun je groeien en je bezig houden met waar jij goed in bent. Een handige marketing truc die Mike gaf is iets dat je eigenlijk wel weet maar toch vaak vergeet. Foto’s die je maakt van de jurk, ringen, locatie, bloemen vullen het album mooi maar zorg ervoor dat je ook de foto’s aan deze leveranciers stuurt (al dan niet met een logo). Deze mensen moeten ten alle tijden aan jou denken als ze met een bruidspaar praten en dat kun je versterken door de foto’s aan ze te sturen.

Rond de klok van 13.00 uur was het tijd voor de lunch en inderdaad deze zag er heerlijk uit. De chef had echt goed zijn best gedaan en ik heb heerlijk genoten van Italiaanse hapjes. Tijdens het eten heb ik lekker gekletst met verschillende fotografen en weddingplanners.

Vanessa van Wieren

Vanessa van Wieren
Vanessa van Wieren

De derde presentatie was van art director Vanessa van Wieren. Deze Californische weddingplanner met een Nederlandse achternaam was meer dan alleen wedding planner. Zij ontwerpt de complete bruiloft, van locaties, bloemen, eten, noem het maar op. Elk detail bedenkt ze waardoor je een mooie bruiloft krijgt welke mooi in balans is. Ze maakt van een simpele tent een chique balzaal! Tijdens de presentatie hoorde je geregeld oohh en aahh bij de before en after foto’s.

Jane Williams

De laatste presentatie werd gegeven voor Jane Williams. Deze drukke meid heeft in slechts 3 jaar verschillende covers gehaald van grote magazines, bruiloften gefotografeerd van celebs en voor grote blogs gewerkt. In haar presentatie vertelde ze hoe ze dit allemaal gedaan heeft in zo’n korte tijd. Ze is erg actief op Youtube en Instagram. Doordat ze heel veel volgers heeft is ze erg machtig geworden en heeft ze haar perfecte klanten gevonden. Haar doel is dat mensen haar zo graag willen boeken dat ze zelfs de datum van de bruiloft willen omzetten. Inmiddels heeft ze dat zelfs voor elkaar en is al volgeboekt voor een heel jaar!

Jane Williams
Jane Williams

Iets wat ik altijd dolgraag heb gewild is in een magazine komen. Dit is ook wat zij altijd wilde maar nadat ze in meerdere magazine stond heeft dat nooit extra werk opgeleverd. Iets dat wel veel werk oplevert zijn de diverse blogs. Bloggen is iets dat heel erg belangrijk is. Ook wat Lawrence gaf aan dat je in je blog veel over jezelf moet vertellen. Mensen willen weten wie jij bent om te kijken of een klik met je hebben. Naast haar verhaal was ze ook duidelijk: Wees enthousiast over je werk. Wanneer jij enthousiast bent over je eigen werk worden je klanten dit ook en dat is wat je wilt toch? Nou moet ik ook wel zeggen dat wanneer je iets in het Engels verteld het net even wat mooie over komt dan in het Nederlands, maar dit is zeker een handige tip.

Jane was erg snel met haar presentatie waardoor er nog tijd was voor wat vragen. Helaas had ik daar geen tijd meer voor omdat ik naar de Rabo moest voor een fotoshoot. Maar gelukkig heb ik nog net even alle sprekers gezien. De beurs was zeker de moeite waard en heeft me weer nieuwe inzichten gegeven voor het komende seizoen.

Volgend jaar lijkt het me zeker leuk om weer erbij te zijn. De marketing strategieën veranderen elk jaar en rap tempo en om zo een beetje bij te blijven via zo'n conferentie is dat zeker handig. Online is veel te vinden, maar via zo'n conferentie krijg je toch een andere sfeer en neem je het beter op.