Flitslicht en CTO filter: een unieke manier om Delft te fotograferen

Ik heb onlangs een workshop gevolgd van Martin Hogeboom, een bekende fotograaf die gespecialiseerd is in het gebruik van flitslicht op locatie. Om de technieken die ik daar geleerd heb niet te vergeten, besloot ik om snel een fotoshoot te organiseren met een model in Delft. Ik koos voor Delft omdat ik de contrast wilde laten zien tussen de moderne mode en de historische architectuur van de stad.

Als portretfotograaf wil ik altijd weer wat nieuws leren en de workshop van Martin heeft me echt geïnspireerd. Ik vroeg Sue Ann, een model dat ik al eerder had gefotografeerd, of ze beschikbaar was voor de shoot. Ze stemde toe en kwam naar mijn studio in Zoetermeer, waar Judith van der Zwet haar make-up en haar verzorgde. Na een uur was Sue klaar om te vertrekken en reden we samen naar Delft.

Onze eerste stop was de Prinsenhof, een voormalig klooster dat nu een museum is. Ik vond de poortjes daar erg mooi, omdat ze een natuurlijke kader vormden voor het model. Ik plaatste Sue in de schaduw van de poortjes en gebruikte mijn flitser om haar uit te lichten. Ik speelde ook met de kleurtemperatuur van de flitser door er een CTO filter op te zetten. Zo kon ik een warme toon creëren voor het model en een koele toon voor de achtergrond. Het was een uitdaging om de flitsers steeds aan te passen, want het was erg druk in de stad. Maar gelukkig hadden we geen haast en konden we rustig werken.

We staken de straat over naar de Oude Kerk, ook wel de Scheve Jan genoemd vanwege zijn scheve toren. Daar vonden we ook een poortje dat naar de achteringang van de kerk leidde. Ik vond het leuk om het model daar te positioneren, omdat het een interessant perspectief gaf. Ik gebruikte weer mijn flitser om het model te belichten, maar deze keer met een zilveren reflectie paraplu. Ik richtte de paraplu van boven naar beneden, zodat het licht mooi op het gezicht en het haar van het model viel. Ik had een assistent die de statief met de paraplu vasthield, zodat ik meer bewegingsvrijheid had.

Na een tijdje begon het koud te worden, dus besloten we om naar een warmere plek te gaan. We liepen naar Hotel Johannes Vermeer, een prachtig hotel in het centrum van Delft. Het hotel had precies de sfeer die ik zocht voor de shoot: elegant, klassiek en gezellig. Ik maakte gebruik van het omgevingslicht in het hotel, dat al heel mooi was. Ik voegde alleen een flitser toe om het model wat meer te accentueren. Ik zorgde ervoor dat het licht in balans was met de omgeving, zodat het er natuurlijk uitzag.

Een van de mooiste plekken in het hotel was de gang, die een warme en romantische uitstraling had. Ik wilde die kleur nog meer benadrukken, dus zette ik een CTO filter op de flitser. Daarna paste ik de witbalans aan op mijn camera, zodat de gang nog warmer werd en het model nog meer opviel.

Witbalans en CTO-gel

Witbalans is de instelling die bepaalt hoe de kleuren in je foto worden weergegeven. Verschillende lichtbronnen hebben verschillende kleurtemperaturen, die worden gemeten in Kelvin. Hoe lager de Kelvin, hoe blauwer het licht. Hoe hoger de Kelvin, hoe geler het licht. Je camera heeft een aantal voorkeuzes voor witbalans, zoals daglicht, bewolkt, schaduw, kunstlicht, etc. Je kunt ook de witbalans handmatig instellen door een specifieke Kelvin waarde te kiezen.

Een CTO flitser is een flitser met een oranje kleuren-gel erop. CTO staat voor Color Temperature Orange. Een CTO gel verandert de kleurtemperatuur van de flitser van ongeveer 5500 Kelvin (daglicht) naar ongeveer 3000 Kelvin (kunstlicht). Dit kan handig zijn als je de flitser wilt aanpassen aan de omgevingslicht, of als je een creatief effect wilt creëren.

Een manier om je foto’s interessanter te maken, is door te experimenteren met witbalans en CTO flitser. Witbalans bepaalt hoe warm of koud de kleuren in je foto zijn. CTO flitser is een flitser met een oranje filter, die het licht warmer maakt. Als je de witbalans op je camera instelt op kunstlicht, dan krijg je een koude (blauwe) tint in je foto. Maar als je dan je model flitst met een CTO flitser, dan krijgt je model een warme (gele) tint. Omdat de flitser alleen het model belicht krijgt deze een neutrale kleur en blijft de achtergrond blauw. Dit zorgt voor een mooi contrast tussen het model en de achtergrond. Je model valt zo meer op en je foto krijgt een bijzondere sfeer.

Ik was erg blij met het resultaat van de fotoshoot. Ik vond dat Sue Ann het geweldig deed als model en dat Judith van der Zwet haar prachtig had opgemaakt. Ik was ook tevreden met de locaties die ik had gekozen en de manier waarop ik het flitslicht had gebruikt. Ik denk dat ik veel heb geleerd van de workshop van Martin Hogeboom en dat ik het goed heb toegepast in deze shoot.

Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

Hoe je met 5 eenvoudige tips je nabewerkingstijd kunt halveren

Volgende
Volgende

Wat je kunt leren van de Natural Beauty fotoshoot