Hoe ik de rockband Gigalive op de foto zette voor hun presskit

De presskit fotoshoot voor de rockband Gigalive was een leuke en uitdagende opdracht. Gigalive is een populaire band in het noorden van Nederland, die veel feesten, bruiloften en evenementen verzorgt. Ze hebben een zangeres en spelen lichte rock, Nederlandstalige en eigen nummers.

Een presskit fotoshoot is een fotosessie die bedoeld is om de identiteit, stijl en persoonlijkheid van een artiest of band vast te leggen. Deze foto’s kunnen gebruikt worden voor promotie- en marketingdoeleinden, zoals op social media, Spotify, websites en flyers. Een goede presskit fotoshoot laat zien wie de artiest of band is, wat voor muziek ze maken en wat ze uniek maakt. Een presskit fotoshoot kan in een studio of op locatie plaatsvinden, afhankelijk van het concept en de sfeer die de artiest of band wil overbrengen

Om de band verder te professionaliseren, wilden ze een nieuwe set foto’s die hun imago en kwaliteit weerspiegelden. Na overleg met de band en de stylist, heb ik een concept bedacht dat de band als een geheel liet zien, maar ook de individuele karakters en rollen van de bandleden benadrukte. Ik koos voor een mix van formele en informele poses, met verschillende achtergronden en outfits. De band had een aantal locaties in Heiloo uitgekozen die pasten bij hun concept, zoals een park, een brug en een café. De visagist Danielle ging mee om de bandleden op te maken en te assisteren met de belichting en de reflectieschermen.

Groupshots

Op de dag van de fotoshoot begon het licht te regenen, maar dat weerhield ons niet om door te gaan. Sterker nog, de regen gaf een extra dimensie aan de foto’s, waardoor ze meer levendig en dynamisch werden. De band was erg enthousiast en ontspannen, en dat straalde af op de foto’s. Ze hadden veel plezier met elkaar en met mij, en dat leverde een aantal spontane en grappige momenten op. In de nabewerking heb ik gekozen voor een HDR-achtige look voor de foto’s, die de kleuren en contrasten versterkte, maar niet te overdreven was. Ik vond dat deze look goed paste bij de stijl en de sfeer van de band. Hieronder zie je een aantal foto’s uit de serie, die ik persoonlijk erg geslaagd vind.

Headshots

Naast de groepsfoto’s heb ik ook individuele portretten gemaakt van elk bandlid. Hiervoor heb ik de 70-200mm lens gebruikt, die een mooie onscherpe achtergrond creëert. Dit heet bokeh en het zorgt ervoor dat de persoon op de voorgrond scherp en goed belicht is, terwijl de achtergrond vervaagt en minder afleidt. Dit geeft een professionele en artistieke uitstraling aan de foto’s. De 70-200mm lens is ook ideaal voor het fotograferen van mensen op afstand, zonder dat ze zich ongemakkelijk voelen of zich bewust zijn van de camera. Zo kon ik de natuurlijke expressies en houdingen van de bandleden vastleggen.

Deze headshots zijn handig voor op de website van de band, om te laten zien wie wie is en wat hun rol is in de band. Zo kunnen de fans en potentiële klanten een beter beeld krijgen van de band en hun persoonlijkheid. De headshots kunnen ook gebruikt worden voor andere doeleinden, zoals op social media, Spotify, flyers en posters. Hieronder zie je een paar voorbeelden van de headshots die ik gemaakt heb. Ik vind ze erg mooi geworden, en ik hoop dat jij dat ook vindt. 😊

Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

Een kussen gevecht als concept voor een originele en dynamische fotoshoot

Volgende
Volgende

Zo creëer je zomerse en levendige foto’s van modellen op het strand