Review: het Fuji X-systeem

Mijn switch naar het Fuji systeem

Na jaren met Canon te hebben gewerkt ben ik langzaam gaan zoeken naar iets nieuws. Mede door de lange dagen en het zware tillen van de camera's zocht ik iets dat lichter is maar toch zonder dat ik op de kwaliteit inlever. Eerst ben ik met SONY (A7RII full frame en A6300 APS-C) aan de slag gegaan wat echt super mooi beeld geeft. Jammer is alleen dat de lenzen net zo groot zijn als de lenzen van de spiegel reflex camera omdat de sensor ook full frame is. Aangezien ik juist minder gewicht bij me wil dragen heb ik toch na een jaar afscheid genomen van SONY en ben ik van de FUJI XT-1 (mijn vakantie camera) naar de FUJI X-T2 gegaan en X100F. Dit zijn camera's die echt veel lichter zijn dan mijn 1DX2 terwijl je in kwaliteit niet erop achteruit gaat! De X-T1 vond ik een camera die heel mooi beeld geeft, vooral de huidtinten en mooie kleuren vergeleken met Canon, maar ik kon toch op 1 of andere manier niet lekker werken met deze camera. De ergonomie was niet helemaal lekker en ik mistet een dubbele kaart in de camera en ook niet geheel onbelangrijk de joystick. Nu met de X-T2 is dat allemaal opgelost.

Er zijn heel veel reviews op internet te vinden over de camera's maar ik wilde een keer niet over de knopjes en functies praten maar meer over hoe ik met de Fuji's werk. Daarom hier een aantal leuke tips en bevindingen van mij als bruidsfotograaf.

1 - macrofotografie van de trouwringen

Tijdens mijn Canon dagen heb ik altijd gebruik gemaakt van de 100mm macro lens om de ringen te fotograferen. Voor Fuji is er ook een macro 60mm f/2.4 lens te koop welke wat oud en traag is met scherpstellen. Op zich een prima lens maar als je van een 1DX komt met de 100mm IS dan is dat wel wat minder. Er is een 80mm aangekondigd met IS op de Fuji, wat een hele interessante oplossing kan zijn, maar tot die tijd heb ik een goedkope oplossing is verrassend goed werkt.
Een macro tussenring voor de Fuji voor een paar tientjes, echt waanzinnig! Je zet de tussenring op de camera en daarop zet je je lens die je voor de macro wilt gebruiken. Het scheelt weer ruimte in je tas omdat je een ring bij je hebt en niet een aparte lens. In mijn geval gebruik ik 56mm en maak met de tussenring daarmee een (omgerekend 85mm) super scherpe macrolens. Het leuke van de tussenring is dat ook de autofocus blijft werken waardoor je zonder al te veel moeite dus prachtige macrofoto's kan maken. Zolang je voldoende licht hebt en op een 1/125 kan schieten zit je in principe veilig. Wordt het donkerder dan kan het zijn dat je een lagere sluitertijd gaat krijgen en daardoor misschien wat bewogen foto's kunt krijgen.

Macro tussenring

10mm en 16mm

Je hebt 2 tussenringen waarmee je kunt variëren in afstand. Dus zet je beide tussenringen op je camera kan je dichterbij komen dan 1 tussenring. Op deze manier kan je zelf keuze maken wat voor macrofoto je wilt maken.

* tip: gebruik bij macrfoto's een LED lamp om de ringen wat extra licht en glans te geven. Daardoor heb je meteen een hogere sluitertijd en minder kans op onscherpe foto's.

2 - Bayer patroon vs X-Trans patroon

Niet om al te technisch te worden houd het in dat bij bayer de rood/groen en blauwe kleuren in een ander patroon worden gebruikt dan bij de X-Trans. Wanneer je de beelden bekijkt die je met de X-Trans maakt heb je vaak het gevoel dat er een soort film-simulatie op de beelden zit. Bij de Bayer voelt het meer aan als een digitale camera.

Het is beide mooi moet ik zeggen maar wanneer ik foto's in een hoge iso schiet komt er meer ruis in je beeld en dan ga je echt het verschil zien. Op het scherm zie je verschil maar ook zeker bij het afdrukken. Dat laatste is nou net wat je bij bruiloften veel gebruikt, namelijk het trouwalbum.

Links Bayer en rechts X-Trans

Links Bayer en rechts X-Trans

Je wilt dat de foto's er top uit zien als je het album aan ze geeft. Ik moet zeggen dat de Hoge ISO foto's er beter uit zien met de Fuji's dan met mijn Canon 1DX/5D waar ik jaren mee gewerkt heb. Ik weet niet hoe je het moet omschrijven maar de foto's lijken gewoon beter eruit te zien van de Fuji.

Hier een foto met een hoge iso. De ruis geeft een rustig beeld en bij het afdrukken van de foto is deze ruig nauwelijks zichtbaar!

3 - dynamisch bereik

Dit is iets waar je in de eerste instantie niet over nadenkt, maar wanneer een camera hebt die een hoger bereik heeft dan zie pas echt het grote verschil. De 1DX2 is echt een top camera in snelheid maar toch mis je soms bij hoog contrast de details in de schaduwen en in de lichte vlakken. Op Canon kun je je camera het dynamisch bereik wat laten egaliseren, net als op de FUJI, maar dat doet hij lang niet zo goed als bij een FUJI. Wat je als Canon gebruiker dan meestal doet is de foto's schieten op RAW en dan achtergrond de hoge lichten bijwerken en schaduw partijen.

Deze onbruikbare foto laat goed het dynamisch bereik zien van de X-T2. Links bewerkt en qua belichting enigszins bruikbaar, rechts onbewerkt en compleet uitgebeten.

Op een FUJI kan dit allemaal ook natuurlijk, maar het leuke is dat je bij FUJI the Dynamic Range settings kan aanpassen waardoor de camera de lichte gebieden war minder hard maakt en de schaduwen iets oplicht. Dit doet hij trouwens in de JPGs en niet in de RAW uiteraard. Het voordeel van dit allemaal is, is dat je sneller de klant de JPGs geeft en daardoor niet elke keer ale foto's moet bewerken in Lightroom/Capture One. Maar eerlijk is eerlijk, niet voor elke shoot stuur ik de JPGs uit de camera en bewerk net als de Canon gewoon de RAW beelden. Maar bij Canon heb ik nog nooit in JPG geschoten en bij FUJI lever is steeds vaker WEL de JPGs. De camera's doet iets met de beelden dat je in de RAW converter met moeite zo mooi krijgt. Vooral de ACHROS film simulatie die zwart-wit film nabootst is zo mooi dat je echt geen Lightroom meer hoeft te pakken.
* tip: stel je camera in op RAW+JPG en schiet de JPGs in zwart-wit. Op deze manier kan je de kleuren beelden in Lightroom bewerken en zwart-wit heb je al klaar.

met de 16mm lens, een prachtige groothoek met een minimale afstand van 15cm, heb je vele creatieve mogelijkheden.

4 - 16mm groothoek

Deze prachtige lens heb ik lang laten liggen omdat ik dacht deze niet veel te gebruiken. Op Canon had ik de 24mm maar gek genoeg gebruikte ik deze niet heel vaak. Misschien was dat ook omdat de lens op een bepaalde manier het beeld over bracht. Als ik de 16mm van Fuji gebruik ziet het er toch anders uit dan op de Canon en werkt deze erg lekker. Je ziet net wat meer doordat het groothoek is maar de vervorming in het beeld is niet storend en verder geeft de lens hele mooie kleuren en contrasten.

Deze lens blijft lekker vast zitten op de camera en kan ook perfect worden gebruikt op het feest waarbij je de lens op manual focus zet.
* tip: de minimale afstand van de lens tot het onderwerp 15cm is, waardoor je een soort groothoek macro foto kunt maken, heel uniek!

Fuji X100F

Fuji X100F

5 - X100F, kleine camera en uniek beeld

Deze kleine compacte camera heb ik nooit begrepen. Het is een compacte camera met een vaste 23mm lens (35mm op full frame). Deze lens is super te combineren met de 56mm (85mm op full frame). De 23mm op deze camera heeft een unieke look wat met de 23mm F/1.4 niet heeft.

De X100F beschikt over een diafragma van F2 waardoor hij goed in te zetten is bij feesten en concerten

Hij ligt ergonomisch niet perfect in de hand om een hele dag ermee te fotograferen. Maar het leuke van deze camera is, is dat hij voor een hoop shots makkelijk te gebruiken is. Je pakt hem er makkelijk bij omdat hij licht en klein is. Ik stop hem zelfs in mijn broekzak en pak hem wanneer ik hem nodig heb.

Foto van de bruid tijdens de voorbereidingen. Een trigger op de X100F en een flitser achter de bruid zorgen er voor dat je de spray goed te zien krijgt.

Wat deze camera uniek maakt is dat hij een LEAF sluiter heeft. Dit houd in dat de sluiter niet in de camera zit maar in de lens. Kort samen gevat kan ik met deze camera de luchten donker maken en toch op F/2.0 fotograferen met aangevuld een flits op het onderwerp. Dit is normaal mogelijk via High Speed Sync, maar wat deze LEAF shutter zo uniek maakt is dat je HSS kunt doen met een normale flitser en niet een flitser met HSS support nodig hebt. Dit scheelt veel energie in de flitser want HSS vreet veel stroom en geeft minder power.

Hier een typisch voorbeeld van een foto die met de X100F gemaakt is in combinatie met een speedlight. Door een hoge sluitertijd te gebruiken en de ingebouwd ND-filter te gebruiken kun je de luchten mooi donker maken en de flitser zocht voor een goed…

Hier een typisch voorbeeld van een foto die met de X100F gemaakt is in combinatie met een speedlight. Door een hoge sluitertijd te gebruiken en de ingebouwd ND-filter te gebruiken kun je de luchten mooi donker maken en de flitser zocht voor een goede belichting op het model.

6 - Stabilisatie in de lenzen

Ik kan me nog herinneren dat als ik echt dichtbij wilde komen ik een grote telelens van Canon moest gebruiken. Denk aan een 600mm, dat is me een grote lens niet normaal! De kwaliteit is uiteraard fantastisch maar je sjouwt je een breuk. Voor een golftoernooi had ik zo’n telelens nodig en het liefst een lens waarmee je kunt zoomen zodat je op aftand makkelijk je compositie kunt bepalen. Ik had voor deze opdracht een 100-400mm lens gehuurd en nam een 1-poot statief mee omdat je deze toch altijd nodig hebt nietwaar? Niets bleek minder waar, want deze lens is zelfs lichter dan een 70-200mm van Canon, namelijk 1380gram. Daardoor kun je er gemakkelijk uit de hand mee schieten, maar wel op 150-600mm!!

de 100-400mm lens helemaal ingezoomd op 400mm (600mm op FF) en uit de hand geschoten.

De 1-poot is niet alleen voor het gewicht maar ook de stabiliteit zodat je op zo’n bereik minder trillingen krijgt. Ook dat bleek niet nodig en de ingebouwde stabilisatie van deze lens is voortreffelijk! Ik heb de mooiste beelden geschoten met deze lens zonder enige moeite waardoor ik veel meer vrijheid had! Wanneer je dus veel sport fotografie doet of natuurfotografie dan is dit bij uitstek in combinatie met de Fuji X-T2 een super combinatie! Deze stabilisatie zit onder andere ook in de 50-140mm (de 70-200mm op full frame) en werkt ook zo fantastisch!

haarscherp beeld met de 100-400mm

haarscherp beeld met de 100-400mm

7 - batterijverbruik

De mirrorless camera’s staan niet bekend als zuinige energie gebruikers, integendeel ze verbruiken veel meer energie dan een spiegelreflex. Mede door de EVF is het verbruik hoger. Ik heb daarom ook meerdere batterijen aangeschaft, maar kreeg ook nog een handig tip via Facebook van een collega fotograaf. Dit gaf aan dat elke keer als je een foto gemaakt hebt en je verwacht dat er niet direct weer een foto gemaakt moet worden, je dan de camera even uit zet. Het aan en uit zetten van de camera gaat heel erg snel waardoor je geen momenten hoeft te missen. Ik heb nu op meerdere bruiloften deze techniek toegepast en heb daarmee zo’n 50% energie bespaard! In plaats van tijden het eten batterijen te wisselen kon ik nu gewoon de gehele bruiloft met 1 set batterijen doen!

8 - Manual Focus Fish Eye

Op spiegelreflex camera's zijn we allemaal verwend met autofocus lenzen en dat is echt super. Toch is er een tijd geweest dat autofocus niet bestond op een camera. Toen kon men ook mooie foto's maken. Het gekke is dus dat we allemaal een beetje zijn vergeten hoe je met manual lenzen  moet fotograferen. Fuji (maar ook SONY) hebben daarom het een stuk makkelijker gemaakt en dat is Focus Peaking. Wanneer je dit ingesteld hebt in je camera zal je middels een zebra overlay precies zien waar het beeld scherp is. Maar er is nog een truc om met Manual lenzen te fotograferen en dat is de techniek Zone Focusing. Deze techniek wordt door bijna alle straat fotografen gebruikt, zelfs met lenzen waar autofocus op zit.

De SamYang Fish Eye geeft heel scherp beeld.

Het principe is heel makkelijk. Zorg voor een klein diafragma, denk aan bijvoorbeeld F8 en stel de lens in op bijvoorbeeld 1m tot infinity. Dit houd in dat alles vanaf 1m tot oneindig scherp zal zijn. Op die manier hoef je niet meer met de autofocus bezig te houden maar zorg je er voor dat je op het juiste moment de foto maakt en hij zal dan scherp zijn.

met zone-focus kun hoef je na het instellen alleen nog maar momenten op te zoeken en te fotograferen

Ik gebruik de SamYan 12mm Fish Eye lens tijdens de feesten op bruiloften. Ik stel hem in op F5.6 of F8 en 1m-inifinity en ik hoef alleen nog te flitsen en de foto's gelukt.

9 - 56mm F1.2

Deze lens is echt een van mijn favoriete lenzen. Een kleine lichtgewicht lens met een diafragma van F1.2. Een soortgelijke lens is ook op Canon te krijgen, maar het grote nadeel van deze lens is dat hij heel traag is met autofocus EN purple fringing geeft. Deze Fuji versie is daarentegen. heel scherp en heeft geen last van de paarse gloed.

Deze foto is gemaakt met de 56mm op F1.2 en een sluitertijd van 1/950s

Wat ook vaak lastig is op de SLR is het scherpstellen op het ook bij zo'n groot diafragma. Je hoopt altijd maar dat de camera goed heeft scherp gesteld. Het voordeel van de Fuji is dat hij gezichten maar ook ogen van het te fotograferen model kan volgen en scherpstellen waardoor je veel minder missers hebt en je bezig kan houden met het fotograferen.

De grote F1.2 diafragma geeft ook een prachtig onscherpe achtergrond en erg veel lichtopbrengst. Dus in donkere situaties kun je deze lens super goed gebruiken en behoud je een mooie hoge sluitertijd waardoor je weer scherpe foto's krijgt :)

10 - 10-24mm groothoek

Naast alle telelenzen is een groothoek ook heel mooi om te gebruiken. Hiermee kun je het verhaal heel goed vertellen en krijgt de kijker veel in 1 foto te zien waardoor je elke keer weer wat anders ziet in de foto. De lens is voorzien van een optische stabilisatie wat goed van pas kan komen in vooral donkere situaties. Deze lens kan je al inzetten bij een minimale afstand van 24cm, dus dat geeft je weer een hoop creatieve mogelijkheden.

Met groothoek kun je het verhaal heel goed vertellen.

Er zijn nog veel meer lenzen en mogelijkheden met het Fuji X systeem, maar ik denk dat met dit verhaal je wel een duidelijk beeld krijgt van wat je er allemaal mee kunt bereiken.
Hopelijk kun je wat uit deze tips halen voor jezelf. Of zet het je misschien aan eens te gaan kijken voor een Fuji X camera in de winkel. Maar de vraag of ik nu al helemaal over ben omdat Fuji het aller beste is, is het antwoord “Nee”. Fuji is echt heel erg goed, maar soms bij het fotograferen op feesten is een Canon in je handen houden net even wat fijnen en is de autofocus soms wat lekkerdere werken. Wellicht is dit in de toekomst met de opvolger van de X-T2 wel anders, maar voor de zekerheid bewaar ik mijn Canon 1DX2 nog voor de feestfotografie als backup.

Stefan Segers

Wil je meer weten of heb je vragen reageer dan via de comments of stuur me een email.

Stefan Segers