Te Waterlating van de Congo River

Een beetje laat maar hier toch nog even een kleine samenvatting van de te waterlating van de Congo River. De lancering ceremonie voor de 30.000 m³ sleephopperzuiger Congo River vond plaats op 21 januari 2011 aan de IHC Merwede Shipyard in Krimpen aan den IJssel. IHC Merwede heeft het indrukwekkende schip voor de DEME Group gebouwd en is meteen ook het grootste schip uit de vloot.

Een bijzonder moment in de maritieme geschiedenis vond plaats op 21 januari 2011, toen de Congo River, een imposante 30.000 m³ sleephopperzuiger, te water werd gelaten bij IHC Merwede Shipyard in Krimpen aan den IJssel. Dit meesterwerk van IHC Merwede, vervaardigd in opdracht van de DEME Group, markeert niet alleen de geboorte van het grootste schip in de vloot, maar ook een ceremonie vol traditie en betekenis.

Te Waterlating in het Donker

Het evenement vond plaats in de avond, en zoals we allemaal weten, wordt het in januari snel donker. Dat betekende dat ik sterk afhankelijk was van mijn opzetflitser en lenzen die goed presteren bij weinig licht. Het belang van de juiste apparatuur werd hierbij extra benadrukt, aangezien elk moment van de te waterlating zorgvuldig moest worden vastgelegd. Er gebeurde ontzettend veel en mensen bewogen voortdurend, waardoor het cruciaal was om een hoge sluitertijd te hebben voor scherpe foto's. Gelukkig had ik de Canon 5D Mark II en de Canon 1D Mark IV bij me, camera's die zich echt lenen voor dit soort uitdagende opdrachten. Met hun geavanceerde functies en hoge prestatieniveaus kwamen deze camera's goed van pas, waardoor ik elk bewegend moment met precisie kon vastleggen.

Het Ritueel van de Te Waterlating

Een te waterlating gaat altijd volgens een bepaalde structuur, wat voor mij als evenfotograaf een mooi verhaal is dat kan worden vastgelegd. Het begon met het bloemenmeisje dat een boeket overhandigde aan de doopvrouw, die belast was met de officiële handeling van te water laten. Een welkomstwoord, een korte uitleg over het schip en veiligheidsvoorschriften werden gevolgd door een verplaatsing naar het platform.

Op het platform volgden speeches van de directeur van IHC en de doopvrouw. Een symbolische daad van champagne tegen het schip markeerde het hoogtepunt, gevolgd door het verwijderen van de blokken waarop het schip al die tijd gelegen heeft waarna de daadwerkelijke te waterlating. Het schip gleed weer gecontroleerd het water in, onder toeziend oog van verwachtingsvolle gasten en alle medewerkers die aan het schip gewerkt hebben.

Na een succesvolle te waterlating was er tijd voor felicitaties en het uitwisselen van cadeaus in de kantine. De directeur en de klant spraken hun waardering uit en het officiële gedeelte werd afgesloten met een gezellige borrel. Een herinnering aan een onvergetelijke dag, vastgelegd in beelden die de grandeur van de Congo River's te waterlating weerspiegelen.

Afbouwen

Nadat het schip met veel ceremonie te water is gelaten, begint een ander cruciaal hoofdstuk in zijn reis: de afbouwfase. Deze fase, die gemiddeld ongeveer een jaar in beslag neemt, is waar het schip zijn ware identiteit begint aan te nemen. Het is een periode van gedetailleerd vakmanschap en zorgvuldige constructie, waarin het schip wordt uitgerust met alles wat het nodig heeft om zijn specifieke taken uit te voeren.

Afbouwen betekent niet alleen het installeren van essentiële apparatuur en systemen, maar ook het uitvoeren van uitgebreide proefvaarten. Deze proefvaarten zijn van vitaal belang om ervoor te zorgen dat het schip goed presteert en aan alle technische normen voldoet. Alleen wanneer alles volgens plan verloopt en het schip grondig is getest, wordt het als klaar beschouwd voor zijn beoogde functie.

Het doel is niet alleen om het schip functioneel te maken, maar ook om ervoor te zorgen dat het bestand is tegen de zware taken die het in de toekomst te wachten staan. Duurzaamheid is van het grootste belang; een schip moet immers jarenlang in staat zijn om in verschillende omstandigheden te opereren en zijn taken uit te voeren. Alles, van de motorprestaties tot de navigatiesystemen, wordt zorgvuldig gecontroleerd en afgestemd tijdens deze kritieke fase van het bouwproces.

De afbouwperiode is dus niet alleen een technische aangelegenheid, maar ook een fase waarin het schip wordt voorbereid op zijn toekomstige uitdagingen. Het is een investering in duurzaamheid en efficiëntie, waardoor het schip niet alleen voldoet aan de eisen van het heden, maar ook aan die van vele jaren die nog zullen volgen.

Als fotograaf maak ik niet alleen foto's, maar stel ik ook een mooi fotoalbum samen van het evenement. Dit album wordt door mijn klant, IHC Merwede, cadeau gedaan aan hun klant als een speciaal geschenk. Het album vertelt het verhaal van de goede samenwerking tussen IHC en hun klant, en laat zien hoe waardevol deze samenwerking is.

Vanuit een marketingperspectief is dit fotoalbum niet alleen een mooi cadeau, maar ook een slimme zet om de goede banden te benadrukken en de merkloyaliteit te versterken. Het heeft zelfs al geleid tot het plaatsen van nieuwe orders voor schepen in de toekomst. Het is geweldig om te weten dat mijn foto's en het fotoalbum hebben bijgedragen aan het versterken van deze zakelijke relaties en het creëren van nieuwe kansen voor IHC Merwede in de maritieme wereld. Het fotoalbum is niet alleen een aandenken, maar ook een krachtig instrument om deuren te openen voor toekomstige successen en voortdurende samenwerking.

Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

Review: ThinkTank Retrospective 30 PineStone Fototas

Volgende
Volgende

Portretfotografie bij Portland: Twee verschillende bedrijfsportretten