Stefan Segers Fotografie

View Original

Hoe Ik Zakelijke Portretten van Directeuren Vastlegde

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste update op deze weblog, en dat komt voornamelijk doordat ik de handen vol heb aan mijn werk voor trouwshoot.nl en familieshoot.nl. Deze websites vergen veel aandacht en soms schiet het bijwerken van deze weblog erbij in. Desondanks neem ik vandaag de tijd om een boeiend artikel te delen over een recente portretfotoshoot die ik heb uitgevoerd voor een gewaardeerde klant.

Deze klant had dringend professionele persfoto's nodig en wilde graag elementen van haar bedrijf in de beelden verwerken. Aangezien zij zich bezighouden met de bouw van boten, leek het mij een fantastisch idee om een deel van de werf in de foto's op te nemen. Op die manier zouden de beelden niet alleen persoonlijk maar ook representatief voor het bedrijf zijn.

De uitdaging lag in het creëren van een balans tussen de bedrijfsgerelateerde beelden en een meer ingetogen portretfoto. Het doel was om de klant opties te bieden, zodat ze kon kiezen welke foto het beste aansloot bij haar behoeften en het imago dat ze wilde uitstralen.

De foto's op de werf lieten niet alleen de vakmanschapssfeer van het bedrijf zien, maar gaven ook een kijkje achter de schermen van de productie. Hierdoor ontstonden authentieke beelden die de essentie van het bedrijf vastlegden. Naast deze werf foto was ook een wat rustigere portret foto ook goed om te hebben. Op die manier kan de klant kiezen welke foto ze willen gebruiken.

Met beide soorten heeft de klant nu de mogelijkheid om af te stemmen op verschillende doeleinden, of het nu voor perspublicaties is of voor interne communicatie. Al met al was deze portretfotoshoot een prachtige ervaring, waarin ik de kans kreeg om de identiteit van het bedrijf te vangen in beelden die zowel professioneel als persoonlijk zijn. Stay tuned voor meer verhalen en ervaringen op deze weblog!

Portret op kantoor

rechts zie je de gang waar de foto gemaakt is. Door een lage ISO en hoge sluitertijd kon ik de omgeving donker maken. De flitser zorgde voor het uitlichten van de directeur.

Bij het vastleggen van deze fotoshoot begon ik met het experimenteren met belichting. Eerst maakte ik een foto in de P-Mode om te zien hoe de camera het licht interpreteerde. Maar die foto was te helder naar mijn smaak, dus schakelde ik over naar de Manual-modus en paste ik de instellingen aan.

De eerste foto zonder flitsers toonde een donkere achtergrond, perfect als basis. Vervolgens plaatste ik een Westcott 28" softbox met een 580EX II, draadloos verbonden via een Pocket Wizard Mini TT5. De camera stond op TTL, wat automatisch het flitslicht berekende. Met een simpele knopdraai kon ik de lichtintensiteit aanpassen. De flitser en de achtergrondflitser werden ingesteld op Auto 0 (EV0), zoals te zien op de linkerfoto.

Om de foto interessanter te maken, voegde ik een extra 580EX II toe met een kleurfilter. Om overmatige kleuren te voorkomen, koos ik voor een langzamere sluitertijd. Hierdoor kwam meer omgevingslicht naar voren en werd het achtergrondlicht zachter. De camera-instellingen werden aangepast naar 85mm, 1/125, F2.8 en ISO 100.

Deze aanpassingen resulteerden in een evenwichtige foto met het onderwerp goed belicht en een subtiel verlichte achtergrond. Dit laat zien hoe je met flitsers en filters kunt spelen voor een effectieve compositie.

Hier zien je de opstelling van de lichten waarmee de foto gemaakt is.

Portret op de werkvloer

De volgende stap in deze fotosessie bracht ons naar de scheepswerf, waar ik naar een geschikte locatie zocht. Mijn doel was om zoveel mogelijk van de omgeving vast te leggen, dus koos ik voor een 16mm lens om een breed perspectief te creëren. Deze lens geeft veel details weer zonder al te veel vervorming, zolang het model niet te ver van het midden wordt geplaatst.

Na wat rondwandelen vonden we een prachtige plek met het uitgestrekte terrein op de achtergrond. Om te beginnen, zette ik de camera op de automatische stand om te zien welke instellingen de camera als 'mooi' beschouwde. Het resultaat was een belichting van 1/125, F2.8 en ISO 50.

De 16mm lens stelde me in staat om de ruimtelijkheid van de scheepswerf volledig vast te leggen, terwijl het model nog steeds centraal bleef zonder overmatige vervorming. De automatische instellingen van de camera vormden een goed startpunt, maar ik besloot om over te schakelen naar de handmatige modus om meer controle te hebben over de belichting.

Met een nauwkeurigere aanpak kon ik de instellingen finetunen, waarbij ik ervoor zorgde dat het model goed werd verlicht tegen de achtergrond van de scheepswerf. Uiteindelijk resulteerde dit in een boeiend portret dat niet alleen het karakter van het model vastlegde, maar ook de industriële pracht van de scheepswerf.

Je begint altijd eerst met een testfoto om te kijken waar de camera mee komt.

Zoals je ziet is de lucht erg licht terwijl er best wat mooie wolken waren. Aangezien de zon scheen, was het noodzakelijk om een hoge sluitertijd te gebruiken om de achtergrond donkerder te maken. Om deze reden heb ik de camera overgeschakeld naar de handmatige modus en de sluitertijd aangepast naar 1/400 sec. Hierdoor kon ik niet alleen de textuur van de wolkenlucht behouden, maar ook de scheepswerf scherp en goed uitlichten. Belichten voor de achtergrond noem je dat.

De keuze voor een sluitertijd van 1/400 sec stelde me in staat om de belichting van de achtergrond precies zo te beheersen zoals ik wilde, met een focus op het vastleggen van de atmosferische details van de lucht en de kenmerkende elementen van de werf. Het aanpassen van de sluitertijd in de handmatige modus gaf me de flexibiliteit om het beeld op maat te maken en de gewenste visuele impact te bereiken. Door bewust te spelen met de sluitertijd kon ik de sfeer van de foto versterken en de kijker meenemen in het visuele verhaal van de scheepswerf, waarbij de lucht als dramatische achtergrond fungeert.

Daarna een testfoto met hoge sluitertijd gemaakt om de achtergrond goed uit te lichten.

Zoals duidelijk te zien is op de bovenstaande foto, bevindt het model zich momenteel in de schaduw, terwijl de rest van het beeld goed belicht is. Om dit te corrigeren, hebben we de flitser ingesteld op High Speed Sync, waardoor we effectief kunnen flitsen bij de hoge sluitertijd die nodig is.

Met behulp van het Pocket Wizard systeem, waarbij de camera denkt dat de flitser direct is aangesloten, minimaliseerde ik de noodzaak van extra instellingen. Hierdoor kon ik me richten op het juiste kader zonder veel technische aanpassingen. Met de camera in mijn rechterhand en de flitser in mijn linkerhand maakte ik uiteindelijk de foto. Hieronder zie je het resultaat, vastgelegd met instellingen van 16mm, F10, 1/400 sec en ISO 100.

De keuze voor High Speed Sync stelde me in staat om de belichting van het model in evenwicht te brengen met de omgeving, waardoor een meer uniforme en professionele uitstraling ontstond. Het toont aan hoe het slim gebruikmaken van de flitserinstellingen en het begrijpen van de belichtingssituatie kunnen bijdragen aan het creëren van een gebalanceerd eindresultaat.

Het eindresultaat van de portretfoto op de scheepswerf

Het was echt geweldig om op die prachtige locatie creatief bezig te zijn. Er zijn zoveel leuke dingen die je kunt doen met zo'n plek, vooral als er zoveel natuurlijk licht is. Hier zijn nog een paar andere foto's die ik op de werf heb gemaakt. Het mooie is dat de klant echt blij is met het resultaat. Ze zijn tevreden omdat de foto's verschillende stijlen en sferen vastleggen, perfect voor diverse media zoals online artikelen, persfoto's en zelfs voor LinkedIn. Het feit dat ze verschillende soorten beelden hebben om uit te kiezen, stelt hen in staat om flexibel en doelgericht te zijn bij het delen van hun verhaal op verschillende platformen.

Omgevinglicht gecombineerd met flitslicht

flitslicht gecombineerd et omgevinglicht op de werf