Welke camera apparatuur neem ik mee tijdens een trouwreportage

Ik krijg vaak de vraag met welke camera apparatuur ik werk op een bruiloft. Het leek me daarom leuk om eens een artikel te schrijven over de camera apparatuur die ik heb en waar ik het voor gebruik. Bij de ene bruiloft neem je soms weer andere apparatuur mee dan bij de andere, maar er zit vaak een overeenkomst in.Met dit artikel wil ik wel benadrukken dat dit mijn visie is over de camera apparatuur en dat dit uiteraard niet altijd de juiste voor jou hoeft te zijn. Het is mijn manier van werken en wellicht kun je daar ook wat ideeën uit halen.

Camera apparatuur

Een van de belangrijkste dingen die je nodig hebt is uiteraard een fotocamera. Je kunt het doen met elke camera zolang hij maar doet wat jij wilt en je daarmee het gewenste resultaat behaalt. Wat ik persoonlijk vind is dat je altijd met 2 camera's of meer op pad gaat. Dit heeft 2 redenen namelijk: 1. je hebt altijd een backup camera bij je mocht er één niet meer functioneren. 2. Een tweede camera is ook erg handig wanneer je even snel met een andere lens wilt werken. Je zet twee verschillende lenzen op je bodies en kan zo snel wisselen. Dit voorkomt ook dat er minder stof in je camera komt omdat je de lenzen niet steeds hoeft te wisselen.

Ik ben een Canon gebruiker voor een lange periode en ben daar tevreden mee dus zal niet snel switchen naar een ander merk. In mijn tas zit op dit moment de Canon 1D Mark IV en de Canon 5D Mark III

Canon 1D Mark IV

Canon-1D-Mark-IV
Canon-1D-Mark-IV

Deze krachtpatser is super snel (10 frames per seconde in RAW) en is bijna een verlengstuk van je arm. Zoals je denkt doet hij ook. Je kunt een hoge ISO waarde gebruiken met weinig ruis. Een goede auto Focus is iets dat er voor zorgt dat wat jij ziet je ook krijgt doordat de camera snel en accuraat kan focussen. De 1D IV heeft een heel goed AF systeem waarmee je zelfs op hoge snelheid mooie en scherpe foto's produceert. De camera is echt heel stevig en voelt heerlijk aan in gebruik. Het nadeel van deze camera is dat deze geen Full Frame is maar een APS-H wat inhoud dat hij je lenzen vergroot met een factor 1.3x. Dit kan in sommige situaties vervelend zijn maar soms ook weer een voordeel, denk maar eens aan een lange lens waarmee je dan net iets dichterbij kan komen dan bij een Full Frame. Deze camera is het echt waar om mee te werken tijdens een bruiloft.

Canon 5D Mark III

canon-5D-3-met-grip
canon-5D-3-met-grip

Mijn oude Canon 5D Mark II heb ik pas ingeruild voor deze 5D Mark III. Het is een flinke investering, maar wanneer je foto's hebt gemaakt met deze Mark III zie je dat hij het waard is. De camera is op veel punten verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Waar ik hem echt in vind uitblinken is de Auto Focus Systeem die echt superieur is tegenover de Mark II, maar ook de 1D Mark IV. Een veel snellere focus maar ook veel preciezer. Je houdt met deze camera meer scherpe foto's over waardoor je nu tijdens het selecteren niet meer naar onscherpe foto's zoekt maar of een foto goed is (ogen dicht, compositie etc). Je hebt dus uiteindelijk veel meer goed foto's om uit te kiezen. Verder is deze camera ook Full Frame wat net een ander gevoel geeft tijdens het fotograferen, maar ook de Bokeh is mooier op deze camera. Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. (bron: wiki). De camera is niet zo snel als de 1D Mark IV maar produceert wel foto's in een hogere resolutie. Vooral groothoek komt echt tot zijn recht met deze camera. Ook in de avond presteert deze camera heel erg goed. Je kunt met hoge ISO waarde werken en de AF blijft goed werken. De camera voelt goed in de hand en je kunt heel makkelijk zowel liggend als staand met je duim de joystick bedienen voor het scherpstelpuntje. Op de battery grip zit er nu namelijk ook een. Wat is ook echt super vind aan deze camera, maar dat is iets softwarematig geregeld is, is dat je een minimum sluitertijd kunt instellen. Wanneer je in AV Mode werkt en op 16mm fotografeert is voor de camera een 1/20e sec al voldoende. Echter wanneer iemand voorbij loopt is dit veel te langzaam. Je kunt nu instellen dat het minimum bijvoorbeeld 1/125sec moet zijn. Dit geeft je dus meer rust en zekerheid dat je foto's geen bewegingonscherpte krijgen.

Lenzen

Naast een goede body bepaald goed glas wat voor licht er op je sensor komt. Goed glas geeft beter resultaat dan minder goed glas. Helaas is goed glas duurder, maar wanneer je goedkoop en duur gaat vergelijken zie je het verschil. Een wat oudere camera met goed glas is wat mij betreft een betere investering. Het glas blijft ook langer van kwaliteit terwijl elk jaar de camera's beter en beter worden. Een aantal lenzen waar ik mee werk zijn zoom lenzen maar ook vaste lenzen. Over het algemeen kunnen vaste lenzen scheper zijn en hebben ook een grotere diafragma (meer licht dus in het donker beter maar ook meer bokeh). Ik gebruik altijd Canon lenzen omdat deze perfect op de camera afgesteld is. Er zijn merken als Sigma die ook goed presteren, maar ik blijf toch trouw aan Canon.

Canon EF 15mm Fisheye F2.8

canon-15mm-fisheye
canon-15mm-fisheye

Deze lens is heel gaaf. Een fish Eye geeft een bol effect waarmee je net ander beeld krijgt dan bij de andere lenzen. De lens heeft een diafragma van F2.8I waardoor je ook in donkere sitaties prima aan de slag kunt. Ik gebruik de lens voornamelijk bij het feest in de avond. Doordat je het bolle effect krijgt geeft net iets meer gevoel dat je bij het feest aanwezig bent. Ook leuk is om de lens in te zetten tijdens de fotoshoot om veel omgeving vast te leggen met een vervormd effect. Belangrijk bij deze lens is dat je de personen wel in het midden probeert te houden zodat ze minimale vervorming krijgen.

fish-eye-15mm-voorbeeld-1
fish-eye-15mm-voorbeeld-1
fish-eye-15mm-voorbeeld-2
fish-eye-15mm-voorbeeld-2

Canon EF 16-35mm F2.8 II

canon-16-35mm
canon-16-35mm

Hier één van mijn favoriete lenzen. Deze groothoek presteert heel goed en geeft goede scherpe beelden. Op 16 millimeter krijg je een heel ruimtelijk effect net als de Fish Eye alleen is het beeld bij deze lens niet bol maar juist hol. Hoe meer je naar de buitenrand gaat krijg je meer vervorming, dus ook bij deze lens geld dat je de personen meer in het midden moet proberen te houden. De lens is goed lichtsterk (F2.8) dus ook in donkere situaties goed in te zetten. Voordeel is dat de lens 16-35mm is waardoor je ook iets minder groothoek krijgt en dus minder vervorming. Ik gebruik deze lens vooral bij groepsfoto's en overzicht foto's (denk eens aan een kerk of andere trouwlocaties maar ook een park). Het is echt een lens die zo goed als altijd mee gaat tijdens een trouwreportage.

familiefoto
familiefoto
ballonnen oplaten
ballonnen oplaten

Canon EF 24-70mm F2.8 II

canon-24-70-mark-2
canon-24-70-mark-2

Mijn oude 24-70 heb ik ingewisseld voor de versie II van deze populaire lens. Ook hierbij geld dat dit een mega upgrade is geworden. De lens is nu net zo scherp als een vaste lens! Deze lens is heel erg gevarieerd en je kunt van groothoek 24mm waarbij je toch vrij veel omgeving kunt pakken inzoomen tot 70mm waarbij je redelijk dichtbij kunt komen. Ook deze lens heeft over zijn gehele spectrum een diafragma van F2.8 waardoor hij goed lichtsterk is en prima presteert in donkere situaties. Technisch gezien zou je een hele bruiloft met deze lens kunnen doen door zijn grootte variëteit. Daarom zit deze lens ook altijd in mijn tas.

De bruiloft van Anne en Hans
De bruiloft van Anne en Hans
De bruiloft van Desiree en Marcel
De bruiloft van Desiree en Marcel

Canon EF 70-200mm F2.8 II

canon-70-200-mark-2
canon-70-200-mark-2

Dit is voor trouwreportages mijn meest gebruikte lens. De II versie geeft net weer meer helderder en scherper beeld dan zijn voorganger. Doordat je een hogere mm waarde hebt kun je het beeld net even wat meer kompressen. Je trekt als het ware de achtergrond meer naar je subject toe. Mede doordat je zo dichtbij komt met deze lens kun je met weinig achtergrond als iets moois maken. Denk maar eens aan een mooie houten deur. Je kan het bruidspaar daarvoor neerzetten en alleen die houten deur als achtergrond gebruiken terwijl de rest daar omheen misschien wel niet mooi is. Ook personen komen heel mooi tot hun recht door het kompressen met deze lens. Naast helder en scherp beeld heeft deze lens ook een goede diafragma van F2.8 waardoor je bijvoorbeeld in een wat donkere kerk toch een scherpe foto behoudt doordat je een hogere sluitertijd kunt gebruiken (meer licht naar binnen geeft je een hogere sluitertijd). Er is ook een F4 versie van deze lens en deze is veel lichter maar laat minder licht binnen. Een nadeel van deze lens is dat hij erg zwaar is en als je de hele dag ermee loopt ga je het wel in je rug voelen. Ondanks dat is deze lens zijn geld meer dan waar. Daarom gaat hij altijd mee in mijn tas tijdens een trouwreportage.

canon-70-200-voorbeeld1
canon-70-200-voorbeeld1
canon-70-200-voorbeeld2
canon-70-200-voorbeeld2

Canon EF 100mm Macro F2.8 IS

canon-100mm-macro-is
canon-100mm-macro-is

Deze lens is de opvolger van de 100mm Macro zonder IS (Image Stabaliser). Daarbij is dit een vaste lens waarmee je niet kunt zoomen. Wil je dichterbij moet je jezelf ook daadwerkelijk verplaatsen. Deze lens is super om te gebruiken voor detail shots zoals de ringen. Maar denk ook eens aan het gezicht van de bruid tijdens het opmaken. Je kunt mooi dichtbij komen met deze lens. Deze IS versie is echt een verbetering voor mij. Wanneer ik de ringen fotografeer heb ik niet altijd perfect licht waardoor de sluitertijd geregeld te wensen overlaat. De IS vangt dan wat trillingen op en heeft dan uiteindelijk toch nog een mooie scherpe foto. De lens gaat bij mij altijd mee voor het fotograferen van de ringen en hier en daar wat details maar verder gaat hij daarna weer de tas is. Je kunt de ringen ook zonder macro lens fotograferen maar dat wordt toch niet zo mooi als met macro. Deze lens geeft je dus net even iets andere foto's extra in de trouwreportage.

canon-100mm-macro-voorbeeld-2
canon-100mm-macro-voorbeeld-2
horloge en trouwring
horloge en trouwring

Canon EF 24mm F1.4 II

canon-24mm-mk-ii
canon-24mm-mk-ii

Om net iets andere foto's te maken dan met de zoom lenzen is deze vaste lens perfect. De 24mm geeft je mooi groothoek net als de 24-70mm en ook de 16-35mm maar wel met 6 stops meer licht. Dat betekend dus dat je m goed kunt inzetten in donkere situaties. Maar een grotere diafragma betekend ook meer Bokeh. En dat is nou net dat stuk extra wat je hiervoor krijgt. Denk eens aan details shots waarbij je een klein deel van de foto scherp maakt en de rest weer onscherp en dat in groothoek. Heel gaaf dus voor die extra foto's. Deze lens geen bij mij niet altijd mee omdat ik nog echt gewend ben aan zoom lenzen, maar ik merk dat hoe vaker ik hem gebruik ik er steeds meer verliefd op wordt.

a-men
a-men
bruidegom eet slinger
bruidegom eet slinger

Canon EF 50mm F1.4

canon-50mm-14
canon-50mm-14

Deze lens hoor iedere fotograaf eigenlijk wel in zijn tas te hebben. Dit is een vaste lens waarmee je eigenlijk kijkt zoals wij door onze ogen kijken. Hij vergroot dus niet. Daarbij heb je een diafragma van F1.4 waardoor je ook mooie effecten kunt bereiken en in donkere situaties aan het werk kunt. Ik gebruik deze lens veel voor groepsfoto's en foto's tijdens het aankleden met hier en daar wat detail shots. Ook hierbij geld dat deze lens tijdens een trouwreportage bij mij niet altijd mee gaat. Er is ook een F1.2 versie van waarbij je net weer een stop extra licht hebt en ook de Bokeh mooier van is. Kortom een toplens om te gebruiken.

canon-50mm-voorbeeld-1
canon-50mm-voorbeeld-1
canon-50mm-voorbeeld-2
canon-50mm-voorbeeld-2

Canon EF 85mm F1.8

canon-85mm-f18
canon-85mm-f18

Dit is voor veel fotografen de favoriete lens. Ik gebruik hem vooral in de studio maar weet dat hij op bruiloften ook perfect in te zetten is. De 85mm is een hele mooie maat voor portretten waarbij je de achtergrond begint te kompressen. De F1.8 zorgt weer voor een mooie Bokeh. Groot voordeel van deze lens en over het algemeen alle vaste lenzen is dat ze veel minder zwaar zijn dan de zoom lenzen. Dit scheelt je heel wat rugpijn.

canon-85mm-voorbeeld-2
canon-85mm-voorbeeld-2
canon-85mm-voorbeeld-1
canon-85mm-voorbeeld-1

Flitsers

Op een trouwrepotage probeer ik zoveel mogelijk natuurlijk licht te gebruiken, maar soms ontkom je er niet aan om te flitsen. Je hebt Speed Lights en studio flitsers. De speedlight is heel populair bij veel fotografen omdat hij klein is en makkelijk mee te nemen. De studio flitser daarentegen is weer een stuk groter maar geeft meer licht en kan in sommige situaties een beter uitkomst bieden (denk eens aan het overstralen van de zon). Flitsen kan net dat kleine beetje extra geven waardoor de foto mooie wordt. Ook tijdens het feest kan een flitser heel handig zijn. Je kunt hem zowel op je camera zetten als van de camera af halen. Ik neem meestal 1 of 2 Speed Lights mee op de dag zelf. Daarbij uiteraard ook extra batterijen. De goedkopere flitsers (Canon 430EX en lager) geven ook minder licht dat de grotere versies zoals de 580EX II en 600 EX.

canon-580ex-ii
canon-580ex-ii

Ik werk met de 580 EX II. Een super flitser en is makkelijk in te zetten. Je kunt het licht zachter maken met bijvoorbeeld een Gary Fong Lightsphere of een Dome Diffusor. Hiermee krijg je iets meer spreiding van het licht en neemt het licht iets af. De lichtbron blijft nog steeds klein ten opzicht van bijvoorbeeld een softbox maar het kan zeker helpen bij het maken van de foto.

Een andere truc is om gebruik te maken van grote vlakken om je heen. Wellicht dat er een witte muur in de buurt is welke je kunt gebruik om op te flitsen. De muur wordt dan je lichtbron en geeft dan mooi zacht licht.

Tijdens de avond kun je je flitser ook van je camera af halen en buiten de dansvloer richten op het publiek. Om ervoor te zorgen dat je altijd voldoende batterij power hebt kun je ook een battery pack aan je flitser hangen waardoor je een snellere recycle tijd krijgt en langer door kunt flitsen. Ik gebruik zelf als Battery pack de Propac PB 820. Een kleine en opvallende battery pack wat goed zijn werk doet.

Tassen

thinktank-retrospective-50
thinktank-retrospective-50

Ik heb vele tassen gehad tijdens trouwreportages. Rugtassen, buideltassen, trollies en schoudertassen. Er zijn verschillende merken voor bij gekomen maar ik ben blijven hangen bij het ThinkTank. Dit bedrijf weet elke keer weer goede tassen te maken waar echt over nagedacht is. Dit merk maakt tassen voor fotografen wat is ontworpen door fotografen. Op dit moment heb ik de ThinkTank Retrospective 30 en 50. De 50 is niet lang geleden uitgekomen en net weer wat groter dan de 30. Je kunt hier heel veel in kwijt en daarbij zie je niet dat het een fototas is. Een rugtas tijdens een bruiloft vind ik niet handig omdat je rug dan warm wordt en deze retrospective tassen hand je over je schouder. Het mooie bij deze 50 versie is dat je ook je 15" Laptop mee kunt nemen (iets dat ik altijd doe). Er zijn vele andere tassen te koop maar tot op heden is dit voor een trouwreportage voor mij de tas bij uitstek.

Ik heb enige tijd geleden een kleine review film gemaakt van de retrospective 30.

Ik ben benieuwd naar jullie trouwdag

Hebben jullie ook een spetterend feest in de planning? Kom dan een keer langs op de koffie. We zijn erg benieuwd naar jullie trouwdag indeling en wat voor feest jullie willen organiseren. Uiteraard is bellen ook mogelijk op telefoon 065-3338796.

[dt_button size="big" style="default" animation="none" color_mode="default" icon="fa icon-email" icon_align="right" color="" link="/contact" target_blank="true"]GRATIS GESPREK AANVRAGEN[/dt_button]